10 maja 2009

Kocham żółwie/Miluju želvy :)))))

Ahojky Lidičky:),
tak jak obiecałam od dzisiaj zaczynamy lekcję (złe słowo :D) podstawowych słówek czeskich. Uważam, że mogą się wam one kiedyś przydać:), ale to dopiero na końcu tego posta.
Dzisiejszy dzień ku mojemu zdziwieniu nie był taki zły, pięć godzin w pracy przeleciało nawet się nie obejrzałam :). Podróż metrem, tramwajem i autobusem w niedziele to czysta przyjemność, pusto i spokój to jest to co lubię.
W sąsiedniej galerii otworzyli spory sklep zoologiczny, zajrzałam tam dzisiaj w poszukiwaniu zabawek dla mojego "Knedlika" <3.... i co tam zobaczyłam, cudownego, małego żółwia:))). Normalnie się zakochałam:).

Jeśli ktoś myśli, że żółwie to nierozumne i niekomunikatywne zwierzęta strasznie się myli. Kiedy podeszłam do terrarium, żółw/želva szybkim tempem przetransportował się w stronę szyby, wyciągając łepek w górę drapał pazurami w siatkę znajdującą się pod szkłem. Myślę czy by tego stworzonka nie kupić... tylko potrzebuję około 800 zł, żeby wszystko co potrzebne również nabyć (terrarium, świetlówkę itd itp) sam żółw kosztuje 380 zł ale chyba warto.
Zawsze miałam malutki sentyment do żółwi i to nie tylko do takich heheh ale tego tematu nie będę drążyła...

Oto pierwsza porcja słówek, zaczniemy od klasycznych powitań, pozdrowień i tzw zwrotów grzecznościowych:

Dobrý Den
- Dzień dobry (używamy w przeciągu całego dnia)
Dobré ráno - Dzień dobry (używamy w godzinach przedpołudniowych)
Ahoj, Čau, Čau-Čau, Nazdar - Cześć na powitanie lub pożegnanie.
Dobrý večer - Dobry wieczór!
Dobrou noc - Dobranoc!
Srdečně vítám - Witam serdecznie.
Rád/a tě vidím - Cieszę się, że cię widzę.
Na shledanou - Do widzenia.
Na viděnou - Do zobaczenia.
Na slyšenou - Do usłyszenia (używane na zakończenie rozmowy telefonicznej)
Ještě se uvidíme Jeszcze się zobaczymy.

Na pierwszy dzień tyle.
Mějte se fajn!

Anička

4 komentarze:

  1. heh fajna stronka jak mam być szczera to żółwie sa cudowne :) sama go miała wiec coś wiem :) kochane stworzonka :)
    ojej a ja widze że czeskie słówka bedziesz dawać extra :D :) miło :)

    Juli. =)

    OdpowiedzUsuń
  2. wcale nie dziwie się Twojej miłośc do żółwi- strasznie inteligentne zwierzęta :)
    ja jednak, wole żółwie wodne- sama mam czerwonolicego i bardzo go kocham xD

    w jednym z poprzednich postów przeczytałam, że Fanna Vaculik już nie będzie pracował w kardze- to już pewne? :(

    OdpowiedzUsuń
  3. @Juli
    dziękuję za miłe słowa pod adresem bloga:). Zgadzam się co do tego, że żółwie są cudowne, ja również już jednego miałam i był fantastyczny, dokładniej była ponieważ to była samiczka:), ale niestety zdechła:(. Tak, tak postaram się codziennie wrzucić porcję nowych czeskich słówek, mam nadzieję, że komuś się przydadzą:).

    @Sandy
    Bardzo inteligentne i wbrew pozorom oraz stereotypom wierne. Osobiście boję się żółwi wodnych ponieważ z tego co wiem są mięsożerne.

    To już niestety pewne, asystentem trenera Davida Jiroutka został Danel Svec. Franta zajmie się trenowaniem dzieci w swoim rodzinnym Harrachovie. :(((((

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Owszem, są mięsożerne, ale muszę przyznać, że niezwykle inteligentne :) Mój Killer nie przepada za polowaniami (lubi pływać z rybami, ale ich nie zjada oO) nie jest też agresywny- chyba dobrze trafiłam na niego po prostu :)

    Ojej... szkoda :(
    Myślałam, że zostanie z reprezentacją na dłużej... Chociaż, może uda mu sie jakieś talenty wyłowić...^^

    OdpowiedzUsuń